Doel van de website niet in overeenstemming met de inhoud
De meeste fotografenwebsites bevatten veel te weining informatie en laten teveel over aan de fantasie van de bezoeker.
Bedenk daarom wat u met de website wilt bereiken en hoe u dit wilt doen. Pas als het voor uzelf duidelijk is,
kunt u het ook aan uw bezoekers overbrengen. Het is niet voldoende om foto's en uw telefoonnummer op de
website te zetten en vervolgens te wachten tot klanten contact met u zullen opnemen.
-
Wilt u bijvoorbeeld uw website gebruiken om nieuwe klanten te werven? Vermeld dan duidelijk, ondubbelzinnig en op meerdere plaatsen
dat u beschikbaar bent voor opdrachten en beantwoord zoveel mogelijk vragen die potentiële klanten zouden kunnen hebben.
-
Wilt u uw website gebruiken om werk te verkopen? Geef dan bij iedere foto duidelijk aan wat de prijs is, het formaat (met eenheden)
en vertel hoe uw bezoeker kan bestellen.
Geen duidelijke titel
Voor iemand die uw website voor het eerst bezoekt, is het niet vanzelfsprekend dat u fotograaf bent en
wat uw specialisme is. Dit is echter belangrijke informatie die boven aan iedere pagina zou moeten staan.
Gebruik daarom het invoerveld voor de titel of een zelfgemaakte banner om deze informatie in uw site te verwerken.
Belangrijk: alleen uw naam met daarachter het woord "Fotografie" is niet onderscheidend genoeg,
wees zo specifiek mogelijk.
Geen aanvullende informatie
Naast de fotopagina’s zijn er een aantal plaatsen binnen de website die u kunt gebruiken om uzelf
als fotograaf te "verkopen". Maar als u bijvoorbeeld niet de tijd neemt om een goede
infotekst te schrijven, is dat een gemiste kans. Uw bezoeker zal geen contact opnemen als hij
nog vragen heeft, maar op zoek gaan naar een andere website waar de gezochte informatie wel makkelijk te vinden is.
Belangrijk: begin niet iedere zin met "Ik" en schrijf niet teveel over uzelf
maar juist over wat u voor uw klanten kunt doen.
Onvolledige contactgegevens
Alleen goede foto’s zijn niet voldoende om een potentiële klant ervan te overtuigen dat u een
betrouwbare partner bent. Alle informatie die u op uw website vermeldt (of weglaat), wordt meegewogen.
Als u op de contactpagina alleen een 06-nummer vermeldt, en verder niets, maakt dat beslist geen
betrouwbare indruk.
Foto’s zonder bijschrift
Een foto zonder bijschrift is onzichtbaar voor zoekmachines. Zet daarom bij iedere foto een
uniek
bijschrift van minimaal 2 woorden (meer is beter). Uw website krijgt zo meer bezoekers die meer foto’s zullen bekijken.
Probeer het zelf:
Extra lang bijschriftFoto’s met een oninteressant bijschrift
Schrijf geen teksten die saai zijn of nutteloze informatie bevatten.
Een goed bijschrift voldoet aan deze eisen:
- is voor uw doelgroep interessant
- bevat keywords
- maakt de lezer nieuwsgierig naar de volgende foto
- wijst bezoekers op uw kwaliteiten als fotograaf
Tien tips voor meer bezoekers op uw websiteBij iedere foto hetzelfde bijschrift
De tijden dat u met een simpel trucje de zoekmachines "voor de gek kon houden" zijn voorbij.
De meeste zoekmachines indexeren tegenwoordig alleen de pagina’s met een unieke inhoud.
Daarnaast gaat het bezoekers snel vervelen als bij iedere foto dezelfde tekst staat, al zijn uw foto's nog zo goed.
Geef daarom iedere foto een uniek bijschrift
Te veel pagina’s
Wanneer u uw bezoeker te veel keuzemogelijkheden biedt, heeft dit vaak een averechts effect.
Maak daarom niet meer dan 5 hoofdpagina’s en geef de pagina's een korte en duidelijke naam.
U kunt de hoofdpagina's wel in subpagina's verdelen als u erg veel foto's heeft.
Do's & don'ts voor het indelen van uw websiteTe veel onderwerpen
Het werkt averechts als u probeert bezoekers te overtuigen van uw veelzijdigheid door veel verschillende
(en niet-gerelateerde) onderwerpen te tonen. Beter is het om een duidelijke richting te kiezen en uzelf
als specialist te presenteren. Vermeld ook duidelijk op iedere pagina welke richting dat is zodat uw
bezoekers er niet naar hoeven te raden.
Te veel/weinig foto's per pagina
Als uw pagina's weinig foto's bevatten (minder dan 10) lijkt het net alsof uw site nog niet
helemaal klaar is. Ook moet uw bezoeker erg veel van pagina naar pagina klikken om alle foto's
in uw site te zien.
Een pagina met meer dan 25 foto's wordt al snel saai en langdradig en maakt het moeilijk om een
bepaalde foto terug te vinden.