Doel van de website niet in overeenstemming met de inhoud

De meeste fotografenwebsites bevatten veel te weining informatie en laten teveel over aan de fantasie van de bezoeker.
Bedenk daarom wat u met de website wilt bereiken en hoe u dit wilt doen. Pas als het voor uzelf duidelijk is, kunt u het ook aan uw bezoekers overbrengen. Het is niet voldoende om foto's en uw telefoonnummer op de website te zetten en vervolgens te wachten tot klanten contact met u zullen opnemen.

Geen duidelijke titel

Voor iemand die uw website voor het eerst bezoekt, is het niet vanzelfsprekend dat u fotograaf bent en wat uw specialisme is. Dit is echter belangrijke informatie die boven aan iedere pagina zou moeten staan. Gebruik daarom het invoerveld voor de titel of een zelfgemaakte banner om deze informatie in uw site te verwerken.
Belangrijk: alleen uw naam met daarachter het woord "Fotografie" is niet onderscheidend genoeg, wees zo specifiek mogelijk.

Geen aanvullende informatie

Naast de fotopagina’s zijn er een aantal plaatsen binnen de website die u kunt gebruiken om uzelf als fotograaf te "verkopen". Maar als u bijvoorbeeld niet de tijd neemt om een goede infotekst te schrijven, is dat een gemiste kans. Uw bezoeker zal geen contact opnemen als hij nog vragen heeft, maar op zoek gaan naar een andere website waar de gezochte informatie wel makkelijk te vinden is.
Belangrijk: begin niet iedere zin met "Ik" en schrijf niet teveel over uzelf maar juist over wat u voor uw klanten kunt doen.

Onvolledige contactgegevens

Alleen goede foto’s zijn niet voldoende om een potentiële klant ervan te overtuigen dat u een betrouwbare partner bent. Alle informatie die u op uw website vermeldt (of weglaat), wordt meegewogen. Als u op de contactpagina alleen een 06-nummer vermeldt, en verder niets, maakt dat beslist geen betrouwbare indruk.

Foto’s zonder bijschrift

Een foto zonder bijschrift is onzichtbaar voor zoekmachines. Zet daarom bij iedere foto een uniek bijschrift van minimaal 2 woorden (meer is beter). Uw website krijgt zo meer bezoekers die meer foto’s zullen bekijken.
Probeer het zelf: Extra lang bijschrift

Foto’s met een oninteressant bijschrift

Schrijf geen teksten die saai zijn of nutteloze informatie bevatten.
Een goed bijschrift voldoet aan deze eisen: Tien tips voor meer bezoekers op uw website

Bij iedere foto hetzelfde bijschrift

De tijden dat u met een simpel trucje de zoekmachines "voor de gek kon houden" zijn voorbij. De meeste zoekmachines indexeren tegenwoordig alleen de pagina’s met een unieke inhoud. Daarnaast gaat het bezoekers snel vervelen als bij iedere foto dezelfde tekst staat, al zijn uw foto's nog zo goed. Geef daarom iedere foto een uniek bijschrift

Te veel pagina’s

Wanneer u uw bezoeker te veel keuzemogelijkheden biedt, heeft dit vaak een averechts effect. Maak daarom niet meer dan 5 hoofdpagina’s en geef de pagina's een korte en duidelijke naam. U kunt de hoofdpagina's wel in subpagina's verdelen als u erg veel foto's heeft.
Do's & don'ts voor het indelen van uw website

Te veel onderwerpen

Het werkt averechts als u probeert bezoekers te overtuigen van uw veelzijdigheid door veel verschillende (en niet-gerelateerde) onderwerpen te tonen. Beter is het om een duidelijke richting te kiezen en uzelf als specialist te presenteren. Vermeld ook duidelijk op iedere pagina welke richting dat is zodat uw bezoekers er niet naar hoeven te raden.

Te veel/weinig foto's per pagina

Als uw pagina's weinig foto's bevatten (minder dan 10) lijkt het net alsof uw site nog niet helemaal klaar is. Ook moet uw bezoeker erg veel van pagina naar pagina klikken om alle foto's in uw site te zien.
Een pagina met meer dan 25 foto's wordt al snel saai en langdradig en maakt het moeilijk om een bepaalde foto terug te vinden.

14 dagen gratis en vrijblijvend testen

PROBEER NU